“De grote sprong naar het middelbaar valt echt goed mee”
Gelukskristallen en warm onthaal zorgen voor onvergetelijke eerste schooldag
Op de eerste schooldag gierden de zenuwen door Alyssa Castronovo’s keel. Maar dankzij wat vrienden en vriendinnen – en haar gelukskristallen als back-up – maakte ze er een topdag van. Dat Lyceum Genk veel belang hecht aan het thema ‘omzien naar elkaar’ is ook haar klasgenoot Alexander Claes opgevallen.

“Iedereen houdt rekening met elkaar. En dat geldt zowel voor leerlingen als voor leerkrachten”, zegt Alexander. Alyssa en hij hebben bijvoorbeeld veel aan de studietips van hun leerkrachten. Die zorgen ervoor dat de spreekwoordelijke grote sprong richting het middelbaar in realiteit veel kleiner uitvalt.
Omzien naar elkaar
Alyssa weet van zichzelf dat ze zich snel onzeker voelt. Haar allereerste dag op de middelbare school viel echter reuze mee: “Ik had voor alle zekerheid mijn zakje kristallen mee naar school genomen, omdat die mij beter in evenwicht houden als ik zenuwachtig word. Maar eigenlijk voelde ik me heel snel op mijn gemak, eens ik een aantal vriendinnen zag staan op de speelplaats. Het is pas op het einde van die eerste dag dat ik besefte dat het middelbaar nu écht begonnen was.”
Ook Alexander kan meespreken van die vlotte overschakeling naar het middelbaar onderwijs: “Het schoolthema op Lyceum Genk luidt ‘omzien naar elkaar’. Daar sta ik volledig achter. We moeten er samen voor zorgen dat iedereen zich goed voelt op school. Ook de leerkrachten hechten belang aan dat thema. Daarom hoor je zo’n positieve geluiden van leerlingen die van de lagere school komen.”
‘Leren leren’
Over hun keuze voor de richting Latijn zijn Alyssa en Alexander nog altijd erg tevreden. “Ik had op voorhand al gehoord dat Latijn een heel leuk vak was”, steekt Alexander van wal. “De naamvallen vind ik heel interessant. Zeker omdat de leerkracht het zo duidelijk uitlegt. Bovendien helpt Latijn je met andere vakken én in je latere leven.”
Net zoals haar klasgenoot beseft Alyssa hoe belangrijk het is dat er een bekwame leerkracht voor de klas staat: “Ik wist niet goed hoe ik een vak als geschiedenis moest studeren. Tot de leerkracht mij uitlegde hoe je dat best aanpakt.” Met resultaat, zo blijkt: “Ik had een beetje schrik voor de eerste examens, maar alles is heel goed meegevallen. Nu kan ik in de toekomst dus zekerder van mezelf zijn.”