STEM-leerling Ilse wil orthodontist worden én het CO2-probleem uit de wereld helpen

“Internaat zorgt voor de discipline die ik in de basisschool miste”

Met haar eerste jaar middelbare school in zicht, kreeg Ilse Vissers zin in een uitdaging. Ze koos resoluut voor het Lyceum, terwijl al haar vrienden en vriendinnen voor een andere secundaire school kozen. Om de uitdaging nog wat pittiger te maken, stond ze als eerste in de rij voor een verblijf op ons internaat. Heel benieuwd naar haar redenen om voor het Lyceum te kiezen, spraken we Ilse enkele ogenblikken na haar laatste paasexamen.

Ik had nood aan een totaal nieuwe school in een totaal nieuwe buurt”, steekt Ilse van wal. “Ik leer nogal gemakkelijk nieuwe mensen kennen. Daar maakte ik me dus geen zorgen over. Mijn keuze om op het internaat te verblijven komt vooral voort uit het feit dat ik op de basisschool zowat elke dag te laat op school aankwam. Ik kan op dat vlak dus wel wat discipline gebruiken.”

De snelste weg naar de afwasbak

Dat Ilse zich thuis voelt op het internaat, wordt ons al snel duidelijk: “Van anderen hoor ik vaak hoe leuk ze het zouden vinden om met twee op de kamer te slapen. Persoonlijk hou ik wel van de privacy van een eigen kamer. Je kan veel rustiger studeren en je eigen gewoontes clashen niet met die van een kamergenoot. Omdat ik me sowieso al wat moeilijker kan concentreren met andere mensen rondom me, mag ik van de opvoeder sneller naar mijn kamer om in m’n boeken te vliegen.”

Toch kan ‘samenhokken’ af en toe wél spannend zijn, geeft Ilse toe: “Op de verjaardag van een vriendin wilden we net zoals in de film een ‘girls night’ houden op haar kamer. We zijn er toen in geslaagd om ongemerkt een aantal matrassen te verslepen en een onschuldig feestje te bouwen. Uiteindelijk is alles wel uitgekomen en moesten we als straf twee weken de afwas doen. Maar goed, we hebben er toch van genoten (lacht ondeugend).”

Het Lyceum als broeikas voor grote en kleine dromen

Ilse schreef zich in voor het eerste jaar moderne wetenschappen met STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics). In haar lessenrooster worden bepaalde vakken dus vervangen door twee extra uren wetenschappen. En daar heeft Ilse grootse plannen mee, vertelt ze: “Ik zou graag orthodontist (nvdr. een gespecialiseerde tandarts) worden. Daarnaast hoop ik met de sterke basis van de STEM-vakken ooit grote wetenschappelijke problemen op te lossen, zoals het teveel aan CO2 in de lucht.”

Haar iets kleinschaligere ideeën kan Ilse nu al kwijt op het Lyceum: “De school staat altijd open voor ideeën van de leerlingen. Zo is er het leerlingenparlement en de virtuele ideeënbus op Smartschool. Het is ook leuk om nadien te horen hoe onze voorstellen in de praktijk omgezet worden.”